Op eigen initiatief adviseren, bijvoorbeeld over ingrijpen in het DNA

Mag je dingen veranderen in het DNA van menselijke embryo’s om erfelijke aandoeningen te voorkomen? Samen met de COGEM publiceerde de Gezondheidsraad in maart 2017 Ingrijpen in het DNA van de mens. Naar dit rapport wordt verwezen in het regeerakkoord.

Beeld: ©HH

Reflectie op juridische en ethische kwesties

Het initiatief voor deze coproductie kwam van de COGEM. Men was er bezig met een rapport over kiembaanmodificatie. Technische kennis was er volop in huis, maar vooral op juridisch gebied was er behoefte aan extra expertise. Gezien de vruchtbare samenwerking in het verleden vroeg de COGEM aan de Gezondheidsraad om mee te gaan schrijven. De partijen vulden elkaar goed aan: de COGEM heeft als taak te signaleren, de Gezondheidsraad om ook te adviseren.

Genetische modificatie in stroomversnelling

In de gezamenlijke publicatie valt te lezen hoe de mogelijkheden om het DNA van menselijke embryo’s te veranderen in een stroomversnelling zijn geraakt. Om de ontwikkelingen in goede banen te leiden is een geactualiseerd juridisch-ethisch beoordelingskader onmisbaar. Overheid, wetenschap en samenleving zullen bovendien samen moeten bepalen wie wanneer waarover besluit en op basis van welke argumenten. Dit schrijven de COGEM en de Gezondheidsraad aan de minister van VWS, de staatssecretaris van IenM en de Tweede Kamer. De Gezondheidsraad verbindt daaraan het advies de Embryowet aan te passen.

Oproep tot maatschappelijke discussie

De oproep tot discussie waarmee de COGEM en Gezondheidsraad hun uiteenzetting besloten, vond direct gehoor in media en samenleving. Over ethische kwesties stelt de overheid zich bij voorkeur terughoudend op. In het regeerakkoord staat het zo: ‘Een verruiming van de huidige regelgeving op dit gebied is een zeer fundamentele kwestie die ook volgens de Gezondheidsraad niet los gezien kan worden van een bredere discussie die de ethische en maatschappelijke aspecten omvat. Het kabinet zal deze discussie stimuleren en tegelijkertijd inzetten op alternatieven.’